Κατὰ
τὴ διάρκεια τοῦ σαρανταημέρου (ἀπὸ 15 Νοεμβρίου μέχρι 24
Δεκεμβρίου) γίνεται καθημερινὰ Θεία Λειτουργία, τὸ
λεγόμενο σαρανταλείτουργο.
Πολλοὶ νομίζουν ὅτι αὐτὸ
γίνεται ἀποκλειστικὰ γιὰ τοὺς νεκρούς, τοὺς κεκοιμημένους. Ἡ
Θεία Λειτουργία ὅμως (ὅπως δείχνουν οἱ πολλές της δεήσεις καὶ
κυρίως ἡ ἀκολουθία τῆς Προσκομιδῆς, δηλαδὴ ἡ προετοιμασία
τῶν Τιμίων Δώρων ὅπου μνημονεύονται καὶ τὰ ὀνόματα) προσφέρεται
γιὰ ὅλο τὸν κόσμο, «ὑπὲρ τοῦ σύμπαντος κόσμου», ζώντων
καὶ τεθνεώτων. Οὐδέποτε τελεῖται Θεία Λειτουργία, χωρὶς νὰ
μνημονευθούν καὶ οἱ ζῶντες καὶ νὰ ἐξαχθοῦν μερίδες καὶ γι’ αὐτούς. Γι’
αὐτὸ μποροῦμε νὰ βάλουμε καὶ τὰ ὀνόματα τῶν ζώντων στὸ
σαρανταλείτουργο, παρὰ τὴ σχεδὸν ἑδραιωμένη ἀντίληψη ὅτι
αὐτὸ γίνεται κυρίως ὑπὲρ τῶν κεκοιμημένων.
Ἄσχετα
πρὸς αὐτό, ἡ ἀξία τῆς Θείας Λειτουργίας εἶναι τεράστια γιὰ
ὅλους. Οἱ ψυχὲς τῶν κεκοιμημένων ἰδιαίτερα βοηθοῦνται τὰ μέγιστα
ἀπὸ τὴν τέλεσή της. Ἄλλωστε οἱ προσευχὲς (ἀτομικὲς καὶ
ἐκκλησιαστικὲς-τρισάγια, μνημόσυνα καὶ κυρίως ἡ Θεία Λειτουργία)
μαζὶ μὲ τὶς ἐλεημοσύνες, εἶναι τὰ μοναδικά, ἀλλὰ καὶ
σπουδαιότατα πράγματα ποὺ μποροῦμε νὰ κάνουμε γιὰ τοὺς
κεκοιμημένους μας. Εἶναι οἱ «ἀποσκευές» τους ποὺ φροντίζουμε
ὁπωσδήποτε νὰ τὶς στείλουμε ξοπίσω τους, ἀφότου ἐκεῖνοι ἔχουν φύγει.
Αλλιῶς θὰ μᾶς κατηγορήσουν κατὰ τὴ Δευτέρα Παρουσία πὼς τοὺς ἀμελήσαμε
(ἅγ. Ἰω. ὁ Χρυσόστομος).
Για
τον σκοπό στους Ναούς που τελούν σαρανταλείτουργα υπάρχουν ειδικά
έντυπα, οπού μπορείτε να γράψετε τα ονόματα των προσφιλών σας
προσώπων για να μνημονεύονται στις Θείες Λειτουργίες που θα τελούνται
καθημερινά.
Τα δώρα τα οποία θα πρέπει να προσφέρεται και θα χρησιμοποιούνται σε κάθε Θεία Λειτουργία εἶναι:
– Ένα πρόσφορο (κατὰ προτίμηση χειροποίητο).
– Τρεῖς Λαμπάδες ἀπὸαγνό κερί.
– Μοσχοθυμίαμα Ἁγίου Όρους και καρβουνάκια.
– Ελαιόλαδο.
– Κρασὶ – NAMA
Τὸ
σαρανταλείτουργο, ὅπως καὶ κάθε ἄλλη ἱεροπραξία,
τελεῖται δωρεάν. Δὲν χρειάζεται νὰ προσφέρετε χρήματα.
Χρειάζεται ὅμως ὁπωσδήποτε ἡ προσωπική συμμετοχή σας σ’
αὐτό. Ἡ Θεία Λειτουργία δὲν γίνεται μὲ τὸν παπά μονάχα. Εἶναι
ἔργο τοῦ λαοῦ (λεῖτος [=λαὸς] + ἔργο), δηλαδὴ ὅλων μας. Δὲν ἀρκεῖ
νὰ «διαβάζει» μόνος ὁ παπὰς τὰ «γράμματα» καὶ τὸ χαρτάκι μὲ τὰ
ὀνόματα γιὰ νὰ λυθοῦν μαγικὰ τὰ προβλήματά μας. Χρειάζεται
α) καὶ νὰ εἴμαστε παρόντες στὴν κοινὴ προσευχή, ἀλλὰ
β)
καὶ νὰ προσπαθοῦμε νὰ διορθώνουμε τὴ ζωή μας κατὰ τὸ θέλημα
τοῦ Θεοῦ. Χωρὶς τὸν ἀγώνα αυτὸν μάταια πασχίζουμε. Δὲν
ἀγοράζονται ὅλα μὲ τὰ λεφτά. Δὲν χτίζουν σχέση μὲ τὸν Θεό. Χωρὶς
αλλαγὴ ζωῆς (μετάνοια), δὲν ἔχουν πέραση πουθενά. Καὶ εὐτυχῶς δηλαδή,
γιατὶ ἀλλιῶς, ὁ Παράδεισος θά ’ταν μόνο γιὰ τοὺς πλούσιους (ποὺ θὰ
μπορούσαν νὰ τὸν ἀγοράσουν μὲ λεφτά).
Ἡ Θεία Λειτουργία λοιπὸν δὲν ἐνεργεῖ ποτὲ μὲ τρόπο μαγικό. Ἀντιθέτως!
Ἐκκλησιαζόμαστε
ὅλοι ἀπολύτως συνειδητὰ καὶ συμπροσευχόμαστε μὲ τὸν
ἱερέα σὰν μιὰ οἰκογένεια, σὰν μέλη τοῦ ἑνὸς Σώματος τοῦ
Χριστοῦ. Φροντίζουμε ὅλοι γιὰ ὅλους, ὄχι μόνο γιὰ τοὺς δικούς
μας. Καὶ ὅπου ἐμεῖς εἴμαστε ἑνωμένοι καὶ ἀγαπημένοι, χωρὶς
καμμιὰ ἔχθρα μεταξύ μας, ἐκεῖ παρευρίσκεται ἀοράτως καὶ ὁ Θεός
μας, πλημμυρίζοντάς μας μὲ τὴν εὐλογία καὶ τὴ Χάρη του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου